Baka kaka och lite annat

Ojojo, detta är ingen positiv trend. Blev mycket fika idag med. Först lyxade jag till frukosten m lite överblivet godis från gårdagen, sedan övarraskade Malin med Wienerbröd till pluggstunden och på kvällen hade jag Elsa över för lite kaffe och kakor. Känner mig väldigt husmoderlig, bakade alla kakor själv! Blev gaffelkakor och kokostoppar, hur enkelt som helst och jätte gott! Skön variation mot den eviga kladdkakan. Lägger upp receptet så kan ni pröva själv så blir pappa glad. Kokostopps receptet står på baksidan av kokospåsen.

Tid: 25 minuter, varav 10 min i ugnen
ca 50 st

Ingredienser:

  • 200 g smör
  • 4 msk strösocker
  • 1,5 dl havregryn
    • eller 1,5 dl kokosflingor
  • 3 dl vetemjöl

Gör så här:

Skär upp smöret och lägg i en bunke och låt stå framme en stund så att det blir mjukt. Dela gärna smöret i mindre bitar så går det fortare. Häll på sockret.

Rör ihop smör och socker till en jämn smet med elvispen.

Tillsätt havregryn eller kokosflingor samt vetemjölet. Rör ihop till en jämn smet med elvispen.

Rulla smeten till bollar och fördela på plåtar med avstånd mellan bollarna.

Tryck till varje boll med en gaffel. Tänk på att det ska vara lite avstånd kvar mellan kakorna eftersom kakorna flyter ut lite under gräddning.

Grädda mitt i ugnen i 200°C ca 8-10 minuter till gyllengul färg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0